Konsten måste skyddas när tunnelbanestationerna restaureras
Inom kort inleds restaureringen av Fridhemsplans tunnelbanestation på Gröna linjen. I sommar kan resenärerna varken kliva av eller på vid Fridhemsplan. Valvet ovanför spåren och perrongerna ska rivas. Berget kommer sedan att utgöra stationstaket. Efter Fridhemsplan väntar fler stationer med liknande valv på att förnyas. En av dem är Östermalms tunnelbanestation där konstnären Siri Derkerts teckningar blästrades in på själva betongväggen. Hur kommer dessa konstverk att hanteras när stationen ska renoveras?
Vid restaurering av offentliga miljöer med värdefull konstnärlig utsmyckning ställs man ofta inför svåra vägval. Den nyligen genomförda restaureringen av Nationalmuseum och den pågående restaureringen av Stockholms slott är två aktuella exempel som illustrerar olika förhållningssätt.
Samfundet S:t Erik bjuder i samarbete med ABF Stockholm in till ett seminarium för att belysa utmaningar och vägval i samband med restaurering av byggnadsanknuten offentlig konst. Seminariet arrangeras i samarbete med ABF Stockholm. Experter som medverkat i de båda aktuella restaureringsprojekten samt förvaltningschefen vid Storstockholms lokaltrafik, Caroline Ottosson, kommer att informera om utmaningar och vägval. Frågeställningarna kommer också att diskuteras av ansvarig regionpolitiker Kristoffer Tamsons (m) samt av experter inom statlig och kommunal förvaltning. Mark Isitt, som nyligen erhöll Sveriges Arkitekters kritikerpris, leder diskussionen i rollen som moderator.
Inom Samfundet S:t Erik är vi angelägna om att den offentliga konsten och de konstnärliga värdena i stadsmiljön skyddas och vårdas! T-banekonsten är världsberömd och en omistlig del av vårt kulturarv.
För Samfundet S:t Erik
Monica Andersson, ordförande, Susanne Ingo, vice ordförande, Laila Reppen, sekreterare