En bild på 1600-talets Stockholm
Sommaren 2009 utbjöds på Christies auktionshus i Paris en helt okänd teckning av Stockholm från första halvan av 1600-talet. Samfundet S:t Erik, representerad av dåvarande styrelseledamoten Marianne Råberg, ropade hem teckningen och donerade den till Stadsmuseet. Här följer en närmare beskrivning av motivet som visar hur Stockholm såg ut på Gustaf II Adolfs tid.
Stockholm under andra halvan av 1600-talet är väldokumenterat, men tiden dessförinnan – innan de drastiska gatu- och tomtregleringarna genomfördes – är desto svårare att hitta på bild. Kanske beror denna avsaknad på dåvarande statsledningens skam inför huvudstadens outvecklade skick? Det är känt att vid Gustaf II Adolfs begravning 1634 tvekade regeringen att bjuda in utländska gäster då stadens utseende inte ansågs värdigt en stormakt. Bilden ritades eventuellt något år efter Gustaf II Adolfs död, innan den omvälvande stadsutvecklingen kommit igång. Teckningen var felaktigt märkt som Bryssel, vilket kanske bidragit till att den inte tidigare varit känd.
Fyndet på Christies dokumenterar staden utan större glorifieringar. Motivet bidrog till ny kunskap om historiska Stockholm med detaljer som tidigare aldrig fångats på bild.
Vill du läsa mer om teckningen och dess motiv i detalj finns en essä dedikerad till teckningen av Marianne Råberg att läsa i Samfundet S:t Eriks årsbok 2009, Stockholm – den gröna storstaden.